Monday, April 4, 2022

SECOND DAY OF RAMADHAN KAREM 2022

 RAMADHAN KAREM 2022

Alhamdulillah masih diberi kesempatan untuk berpuasa lagi. So guys, macam mana dengan puasa tahun ni? Aku berani jamin masing-masing excited yela tahun ni merupakan tahun pertama boleh puasa dengan family.

Semoga kita semua diberkati dan mendapat pahala dibulan yang mulia ini.

BAJU RAYA

Ada yang dah beli baju raya ke? langsir baru? rumah baru? eh eh eh....

vibes raya tahun ni aku rasa lain maciam sikit pergi dia, mesti seronok macam 2 tahun lepas. Korang semua raya kat mana tahun ni? tahun ni insha allah aku balik pahang.

Aku macam nak share dekat korang resepi buko pandan ni. Aku dah try memang sedap. Aku tiru resepi dekat fb. Sat aku share.

RESEPI BUKO PANDAN 

Bahan :

(1)Air kelapa, agar-agar (serbuk@tali), pewarna hijau, perisa pandan.

(2)Whipping cream non diary, susu pekat manis ATAU boleh ganti dgn susu cair + tepung jagung dan secubit garam

(3)Isi kelapa, biji sagu, nata de cocoa

Cara:

Masak bahan (1) utk buat agar-agar. Tak payah tambah air sbb kita guna 100% air kelapa. Tambah pewarna dan perisa pandan. Boleh tambah gula jika suka manis. Sejukkan kemudian potong kiub.

Dalam bekas lain pukul whipping cream. Tak perlu sampai kembang pon kemudian tambah susu pekat manis ikut kemanisan yg disukai.

ATAU alternatif lain boleh pakai susu cair masak dulu kemudian tambah sikit tepung jagung utk pekatkn kuah mcm tekstur whipping cream. Tambah secubit garam utk rasa lemak.

Didihkan air yg banyak dalam periuk kemudian masak biji sagu sehingga hilang mata putih. Bilas sikit utk hilangkan kanji sagu.

Kemudian campur isi kelapa, sagu, nata de cocoa, dan agar-agar yg dah dipotong kiub tadi dalam whipping cream tadi.

Letak dalam bekas kesukaan. Sejukkan dalam peti sejuk. Sedia dihidang. 

kredit: resepi pilihan ummi.

jemputlahhhhh buat okay. comfirm korang jadi addicted. makan pulak sejuk-sejuk....


















No comments:

Post a Comment

NIVEA BLACKBERRY SHINE

  NIVEA BLACKBERRY SHINE (LIPBALM) Rahsia bibir mungil macam bontot baby,hari ni MP nak cuci sawang dekat blog ni alang2 tu aku update lah s...