Tuesday, November 16, 2021

Makan Angin di Teluk Senangin,Perak.


Assalamualaikum, hari ni 16 hb 11 2021. Memandangkan rakyat malaysia pun dah bebas nak rentas negeri so aku pun tak lepaskan peluang untuk pergi merentas negeri,memandangkan otak aku pun dah tepu duduk rumah almost 2 tahun. Nak balik pahang pun tak boleh, so bila PM umumkan boleh rentas aku lah yang paling excited.

tapi excited aku idok ler time tu terus pergi, aku malas nak berebut-rebut, so aku bagi orang lain dulu pergi bercuti lepas dalam seminggu dua aku tengok okay, baru aku gerak. hahahah 

So tempat pilihan aku dekat je , aku tak suka tempat yang crowded so i decided to choose place that i can feel calm and relax. So aku pilih Teluk Senangin,Perak.

jarak antara rumah aku ke tempat dalam 85.61km ,86km(eh boleh ke macam tu,suka hati aku je genapkan dia).

So sepanjang perjalanan tu memang tersangat la tenang, sebab aku pergi waktu bekerja, memang takde orang langsung. Dekat highway pun boleh kira berapa biji kereta je yang lalu, hahah memang betul-betul tenang.
Hampir nak sampai , tapi sebelum tu aku sempat nak gi jalan-jalan pergi lumut dulu.



sepanjang perjalanan nak sampai ke teluk senangin jalan dia berbatu , sebab diorang tengah nak siapkan jalan. So korang kena bersabariah sikit lah. Bila dah start masuk ke kawasan teluk senangin jalan dah okay, sepanjang perjalanan masuk dia korang boleh lah fefeeling macam masuk ke kawasan hutan. Sekeliling pokok-pokok tu serious aku boleh cakap memang cantik gila.Yang jenis suka nature macam aku rasa tenang gila bila lalu situ.

first impression aku bila sampai aku nak makan seafood even aku ada allergic, aku still nak makan gak bukan selalu aku samapai kesini. 
Tapi semuanya hanya tinggal kenangan, kedai langsung tak bukak. yang ada 2 kedai baju satu kedai takoyaki. So aku decide makan jela takoyaki sebelum aku check in. Memandangkan perut aku time tu dah main lagu black metal, better aku isi kan dulu. 

Aku check in pukul 12 so sepajang lepas check in mandi solat semua. Aku rest kejap pukul 5 aku start nak pergi cari makan petang. 

Bila aku keluar dari chalet , aku ingat kedai ada lah yang bukak tapi lagi sekali aku hampa. Aku cuba sedapkan hati aku mungkin malam diorang buka. Oh ye, before aku lupa kalau nak keluar balik dari teluk senangin ni jauh ye anak-anak. And paling dekat manjung.

Jadinya aku jalan-jalan dekat tepi pantai,yang hidup segan mati tak mahu tu. Tak ramai sangat just nice je la,untuk orang introvet macam aku ni.
main entrance to teluk senangin




Ni waktu pukul 5 petang ,panaih lit lit ye. Sapa rasa dia puteri lilin tok sah lah turun ke pantai waktu tu, memang cair laa.

tak ramai sangat.


Aku perasan satu benda, kat sini port mancing memang sesuai lah untuk kaki-kaki mancing. Ada satu family yang check in kat chalet tempat aku dapat udang dengan ikan besar-besar, sampai diorang repeat mancing sampai ke maghrib.

Mana yang makcik-makcik kebanyakan diorang cari remis dengan ibu remis yang dok menyorok dekat pasir .

Ni contoh remis yang banyak dekat sana.

Mana yang datang kebanyakkan bawak balik berplastik-plastik. Remis ni aku biasa makan,cuma ibu remis aku tak pernah lagi makan so aku tak tahu rasa dia apa. Ni pun antara yang famous dekat teluk senangin.


Ni contoh ibu remis, ada yang kata rasa macam baby crab,aku tak sure rasa macam mana sebab tak penah try.

Ada yang panggil dia yat-yat ada yang panggil ibu remis, spesifik nama dia aku tak pasti apa. Sapa yang dah penah try boleh lah share dengan aku rasa dia macam mana.

Sunset Teluk Senangin

Bila tengok sunset ni aku rasa tenang plus sebak, tak tahu lah kenapa indah betul ciptaan tuhan. cantik sangat sampai aku rasa nak duduk sini.

After tengok sunset kitorg decide cari kedai makan,alhamdulillah ada satu kedai bukak. So aku sempat tapau burger. So pesan aku sapa yang nak pergi waktu weekdays better prepare makanan siap-siap,kalau tak kebulur lah hg. hahhaah.

sekian bebelan dari saya :

melodi pena 













No comments:

Post a Comment

NIVEA BLACKBERRY SHINE

  NIVEA BLACKBERRY SHINE (LIPBALM) Rahsia bibir mungil macam bontot baby,hari ni MP nak cuci sawang dekat blog ni alang2 tu aku update lah s...