Monday, November 22, 2021

COVER LETTER BAHASA MELAYU (FRESH GRADUATE)

Apa itu cover letter?.....

Bagi yang tak tahu lagi apa itu cover letter , aku singkat kan bagi korang senang faham. Cover letter ni macam surat kau nak back up atau bahasa mudahnya nak promote diri kau untuk diambil bekerja.Ada certain orang aku perasan especially,fresh graduate bila nak mohon kerja (contoh macam aku hahaha). Bila kita mohon online kita akan skip part nak bagi CL ni. Sama macam aku , aku bila email aku explain sikit-sikit pasal aku lepas tu aku hantar resume.

Sebenarnya salah ye anak-anak.! Kebanyakkan company-company mana yang nak ambik bekerja diorang bukan nak tengok sangat resume kau. Diorang nak tengok qualify kau kalau dia bagi position tu, boleh ke tak buat keja.

Ni pengalaman aku waktu praktikal dekat company architect,ada sorang staff ni presentation dia memang perfect budak degree . Awal-awal semua kagum dengan dia cara bercakap pun okay confident.Tapi sayang nya bila kita terover confident susah masa depan kita.Kenapa aku cakap macam tu (aku bukan nak perlekehkan dia ke apa, aku respect dia sebab kerja 3D dia memang tip top).

Ada satu bulan ni ( dia masuk sama tarikh dengan aku mula praktikal 2016) bos aku bagi task, bos aku sebelum bagi task dia akan tanya dulu kau boleh buat ke tak? pernah pakai software ni ke tak? and you know what his said? dia cakap dia tahu. So bos aku bagi dia,sekali date line bla bla...

Bila sampai waktu nak hantar dekat majlis,kerja tak siap bos aku dah berbulu dah haha , dia bagi tempoh 2 minggu tak siap-siap gak. After that, my bos asking him what happend to you? kenapa tak boleh siap. Rupa-rupanya dia tak tahu guna software tu sebab dekat u dia , dia belajar pun. Aku macam biar betul,bos ak selidik punya selidik rupanya dia memang habis spm terus dapat masuk u tu bukan mula dari bawah and diorang banyak belajar teori dari praktikal. So nasihat aku sapa yang nak ambik course arkitek better you start dari bawah. sebabnya kalau belajar teori je susah,susah nak addapt dengan enviroment nanti kau terkial-kial dik.Lagi satu bila dah keja jangan lah terlampau over confident kalau tak tahu cakap je tak tahu,tak denya bos kau nak makan kau.Paling kurang kau je la makan makian dan perlian dari dia hahahaha.

OKAY SAMBUNG BALIK PASAL COVER LETTER TADI......

Tips Penting Menulis Cover Letter

tips dan peringatan apabila menulis cover letter
  1. Untuk Fresh graduate ,korang boleh cuba memulakan menulis cover letter dengan memperkenal kan diri korang dan dari institusi mana korang tamat pengajian.
  2. Jangan lupa maklumkan dari mana korang tahu mengenai jawatan yang dipohon.
  3. Elakkan mengulangi maklumat yang sedia ada di dalam resume ke dalam CL.
  4. Nyatakan bagaimana korang boleh bantu majikan bila dapat jawatan tu nanti (contoh dari segi kerja,komitmen bagi tahu je).
  5. Ni optional kalau sesuai korang nyatakan lah sikit-sikit pengalaman lepas (waktu praktikal dulu) dan kemahiran yang kau ada (waktu ni lah kau nak puji diri sendiri).
  6. PENTING! hal gaji jangan bincang dalam CL bincang bila kau jumpa dia nanti.
  7. Gunakan perkataan yang ringkas dan padat.
  8. Pastikan semak ejaan dan tatabahasa (paling penting jangan pakai shortform "sya nak mohon keja boye ke" kalau aku memang aku tendang terus kau"
  9. PENTING! jangan tulis maklumat palsu kau datang nak kerja bukan nak jadi spy.

Format Cover Letter

Surat permohonan kerja dalam bahasa melayu tak berbeza sangat dengan cover letter bahasa inggeris.
Formatnya lebih kurang sama seperti berikut :

  1. Alamat dan butiran diri
  2. Alamat dan jawatan penerima (kepada bakal majikan)
  3. Tarikh hari ni.
  4. Panggilan yang betul contoh, Encik,Tuan,Puan,Cik.
  5. Tujuan surat dan termasuk butiran jawatan yang ditawarkan.
  6. Nyatakan sebab dan hasrat korang mohon jawatan ni.
  7. Nyatakan ciri-ciri yang anda boleh menyumbang  kepada syarikat bakal majikan.

Contoh Cover Letter  Aku Punya.

(Nama)

(Alamat rumah)

(H/P :) 

(Email :)

 

Tuan/Puan.

 

PERMOHONAN KERJA SEBAGAI PEREKA GRAFIK/PELUKIS PELAN

 

Saya seperti nama diatas ingin memohon jawatan yang berkaitan dengan ............................................................... (nyatakan bidang/jawatan yang korang mohon) yang terdapat di syarikat tuan.

Saya yakin dengan kelayakan yang saya ada ini dapat memenuhi syarat-syarat serta kehendak jawatan yang ada. Sememangnya menjadi hasrat saya untuk bekerja dengan syarikat seperti syarikat tuan yang mempunyai reputasi cemerlang dalam .............................................................(nyatakan bidang/jawatan yang korang mohon)

Disini saya sertakan bersama resume saya dan saya amat berbesar hati untuk menerima panggilan temuduga pada bila-bila masa sahaja. Pihak tuan boleh menghubungi saya di talian .................................. atau email di alamat email .................................................. bagi tindakan lanjut.

Diharapkan pihak tuan dapat mempertimbangkan permohonan saya. Kerjasama dan jasa daripada pihak tuan amatlah saya hargai dan saya dahulu dengan ucapan ribuan terima kasih.

Sekian Terima Kasih

Yang benar,

…………………………………………

 Aku harap dapat lah membantu korang sedikit sebanyak, doa aku semoga korang dapat pekerjaan yang korang nak insha allah. Semoga allah permudahkan urusan korang.

 

 













No comments:

Post a Comment

NIVEA BLACKBERRY SHINE

  NIVEA BLACKBERRY SHINE (LIPBALM) Rahsia bibir mungil macam bontot baby,hari ni MP nak cuci sawang dekat blog ni alang2 tu aku update lah s...