Saturday, November 20, 2021

CARA MUDAH DESIGN DENGAN CANVA

Cara mudah untuk peniaga-peniaga kecil yang baru nak mulakan bisness.

Bagi peniaga-peniaga kecil yang baru nak mula berniaga since pkp haritu,mesti korang semua memerlukan modal untuk mula bisness untuk buat marketing dan sebagainya.

Sangat mudah sebenarnya kalau nak promote something without wasting a time and money, korang boleh gunakan applikasi or website canva.

Before ni aku ada share pasal canva,jangan risau ianya free. 

Langkah-langkah menggunakan applikasi atau website canva.

  1. First of all,open your browser (any browser you can use,but i highly recommanded using chrome).Taip je canva,atau click link ni https://www.canva.com/ .


    Bila korang dah bukak dia akan auto keluar macam ni. Ni aku bukak direct chrome.



  2. Lepas dah bukak dia akan keluar banyak menu kat atas-atas dia. Dekat bar atas dia ada tulis :

    Home,Template,Features,Learn,Pricing 

    Banyak pilihan template yang korang boleh pilih,selagi dia takde keluar ikon star ataupun sparkle tu semuanya free.


  3. Oh ya,Sebelum aku lupa korang boleh login akaun canva ni pakai gmail dari google je. Sebab kena login? untuk memudahkan canva save hasil kerja korang.


    Ni aku pilih template INSTAGRAM POST, banyak dia bagi pilihan. Boleh pilih design macam mana yang korang nak dan sesuai untuk branding korang.



    After buat pilihan which one suit your branding,click customize this template.



  4.  So aku delete mana yang tak nak pakai, so aku buat dia blank macam ni.


    Ni aku delete semua sebab aku nak biar dia blank macam tu je.

    Before tu ada button search , button search ni korang boleh type atau pilih ikon yang takde dekat features yang dia bagi kat bawah.

    Function Features Dekat Bahagian Tepi :


    • TEMPLATE : UNTUK PILIH / TUKAR DESIGN YANG LAIN.
    • ELEMENTS : LINES & SHAPE,GRAPHIC,PHOTOS,VIDEO,AUDIO,CHART,FRAME AND GRIDS (UNTUK KORANG INSERT MASUK DALAM DESIGN KORANG NANTI)
    • UPLOADS : GAMBAR DALAM DEVICE LAPTOP OR HP , KITA NAK BAWAK MASUK KE DALAM CANVA.
    • PHOTO : GAMBAR YANG CANVA DAH SEDIAKAN UNTUK KITA PAKAI.
    • TEXT : KAT SINI TEMPAT NAK UBAH JENIS-JENIS FONT,SIZE,COLOUR.
    • STYLE : PALLET COLOURS YANG CANVA SEDIAKAN UNTUK KITA GUNA
    • BACKGROUND : SAMA JUGA CANVA SEDIAKAN 
    • UNTUK STYLE AND BACKGROUND NI AKU TAMBAH KAT COLUMN TU,MAYBE KAT KORANG TAK KELUAR.



  5. Last part before save.

    Ni contoh design yang dah siap(abaikan design aku yang entah hape-hape tu hahah)


  6. Macam mana nak download? click button download,boleh refer gambar dekat atas (NOMBOR 5 ,PART LAST)



    Dia ada bagi pilihan boleh save dalam PNG,PDF,JPG,MP4.


    ikut je apa yang dia suggest, pastu tekan save and done. korang dah boleh post dekat ig feed. Senang gilakan sambil landing-landing atas katil tak tahu buat apa, try la explore-explore pasal canva. Okay sampai disini sahaja kita hari ini hahhaha.
Terima kasih,sebab dengan MP membebel. 









































 https://www.pinterest.com/melodipena/_created/

No comments:

Post a Comment

NIVEA BLACKBERRY SHINE

  NIVEA BLACKBERRY SHINE (LIPBALM) Rahsia bibir mungil macam bontot baby,hari ni MP nak cuci sawang dekat blog ni alang2 tu aku update lah s...